Długopole-Zdrój – Przełęcz Spalona (szlak czerwony)

Na trasę tej wycieczki wyruszamy ze stacji kolejowej w Długopolu-Zdroju. Przed budynkiem stacyjnym odszukujemy szlak czerwony, którym kierujemy się łagodnie w dół asfaltową wąską drogą. Przechodzimy przez mostek na Nysie Kłodzkiej i wchodzimy na ul. Zdrojową, którą w prawo do centrum uzdrowiska. Po lewej Park Zdrojowy z odnowioną pijalnią, po prawej Zakład Przyrodoleczniczy „Karol”, za nim przystanek PKS, budynek dawnej poczty, restauracja i dalej pawilon handlowy GS.

Obok głównego wejścia do Parku Zdrojowego skręcamy w lewo pod górę na ul. Wolną – w ładnym budynku po prawej mieściła się kiedyś dyrekcja „Uzdrowiska Długopole” (obecnie prywatny pensjonat). Po brukowanej ulicy idziemy pod górę w kierunku dawnego kinoteatru, przed którym skręcamy w prawo. Po chwili obok domu nr 3, tuż za kinoteatrem (obecnie kawiarnia i pizzeria „Teatralna”) w lewo. Dalej ścieżką pod górę przez łąkę wśród zarośli i wchodzimy do lasu. Wychodzimy z niego obok kapliczki i dalej idziemy wzdłuż linii energetycznej. Po chwili otwiera się przed nami piękny widok na Ponikwę, dominujący nad okolicą masyw Jagodnej i w dali po lewej Przełęcz nad Porębą. Ścieżką przez łąki; na ich skraju kolejna kapliczka i gospodarstwo, za którym schodzimy na asfaltową szosę prowadzącą przez Ponikwę. Dalej w prawo za znakami czerwonymi przez wieś.

Idziemy drogą przez wieś malowniczą doliną Ponika, mijając interesujące drewniane domy. Po chwili boczna droga w prawo, którą można dojść do kościoła i kapliczki pokutnej. My dalej prosto asfaltem; szlak pieszy prowadzi razem z rowerowym. Wkrótce, za ostatnimi zabudowaniami przy drodze, skręcamy w lewo (asfaltem prosto dojdziemy do Wyszek). Gruntową drogą idziemy skrajem łąki lekko pod górę obok pojedynczych gospodarstw. Dalej przez pastwiska, mijamy ostatnie gospodarstwo i po chwili ruiny kolejnych zabudowań (to dawna kolonia Ponikwy – Sowina /Eulenberg/). Za nami piękne widoki na Rów Górnej Nysy i Masyw Śnieżnika; przed nami widok na masyw Jagodnej. Wchodzimy do lasu i ścieżką dość ostro podchodzimy do Autostrady Sudeckiej. Szosą idziemy w prawo trawersując zbocza Sasanki i Sasina. Po ok. 25 min. spotykamy z prawej znaki zielonego szlaku z Bystrzycy Kł. Kolejne 25 minut wędrówki sfatygowanym „autostradowym” asfaltem i przed nami Przełęcz Spalona oraz schronisko „Jagodna”.

PRZEŁĘCZ SPALONA (811 m) /niem. Brandpass/ jest z turystycznego punktu widzenia miejscem strategicznym – znajduje się mniej więcej w połowie Gór Bystrzyckich dzieląc to pasmo na dwie części. Znajduje się tu duży węzeł szlaków turystycznych i skrzyżowanie kilku dróg. Roztaczają się piękne widoki na Rów Górnej Nysy, Masyw Śnieżnika i Kotlinę Kłodzką. To miejsce było „od zawsze” ważne – był tu węzeł traktów łączących doliny Bystrzycy i Dzikiej Orlicy. W 1864 r. zbudowano tzw. Spaloną Drogę łączącą Bystrzycę z Mostowicami. Wpłynęło to na rozwój turystyki – krętymi serpentynami przybywali turyści i dalej wędrowali w Dolinę Dzikiej Orlicy i na szczyt Jagodnej. W latach 20. XX w. regularnie podążały tędy ambulanse pocztowe z Bystrzycy do Mostowic. W połowie lat 30. XX w. przez przełęcz zbudowano tzw. Autostradę Sudecką. Dwa schrony bojowe z tego okresu maskowane dawniej jako budynki gospodarcze są, poza schroniskiem, szczególną atrakcją przełęczy. Miejsce to jednak niesłusznie nosi swą nazwę, ponieważ właściwa przełęcz znajduje się w pobliżu wsi Spalona w okolicach leśniczówki Spalona Dolna – na wysokości ok. 778 m. Natomiast miejsce, w którym stoi schronisko, to „tylko” rozległa łąka na północno-zachodnim zboczu Sasina. Naturalne warunki tego rejonu sprzyjają uprawianiu turystyki górskiej, rowerowej oraz narciarskiej – poniżej przełęczy działa w okresie zimowym talerzykowy wyciąg narciarski. Wytyczone są też trasy dla narciarzy biegowych. /Dojazd tylko własny, od dawna nie dociera tu komunikacja publiczna!/.

SCHRONISKO „JAGODNA” – Popularność okolic przełęczy znacząco wzrosła po wybudowaniu w 1864 r. Spalonej Drogi z Bystrzycy do Mostowic. Gospoda obok tego ważnego węzła dróg na Przełęczy Spalonej istniała już ok. 1870 r. Od nazwiska właściciela zwano ją „Hartmann-Baude”. W 1895 r. zbudowano na miejscu starej większą gospodę, którą nazwano „Gasthaus auf der Passhöhe Brand”. W 1927 r. gospodę odkupiło GGV i uruchomiło tu schronisko turystyczne o nazwie „Brandbaude”. Jest to piętrowy budynek o murowano-drewnianej konstrukcji, kryty dwuspadowym dachem z podłużnymi lukarnami. Sala jadalna mieści się w dobudowanej drewnianej werandzie. W 1942 r. werandę rozbudowano przed spodziewaną wizytą Hermanna Göringa, który miał uczestniczyć w zabawie sylwestrowej. Po wojnie budynek rozszabrowano i zdewastowano. W 1948 r. przejął go kłodzki oddział PTT, uruchamiając ponownie schronisko pod nazwą „Spalona” lub „Na Przełęczy Spalonej”. Pod koniec lat 60. zmieniono nazwę na „Jagodna”. Schronisko prowadzi działalność całoroczną i świadczy usługi noclegowe oraz gastronomiczne. Naprzeciw głównego wejścia znajduje się kamienny krucyfiks z 1814 r. W pobliżu stoi mały pomniczek ustawiony przez GGV upamiętniający działacza turystycznego Roberta Pokornego, który zmarł tu podczas wycieczki 18.V.1924 r. Obok miejsce odpoczynku dla turystów – drewniane ławy i stoły, miejsce na ognisko, drogowskazy turystyczne oraz mapa Gór Bystrzyckich. [GPS: 50°16’37.332″N, 16°32’14.229″E]

Opisana trasa jest fragmentem Głównego Szlaku Sudeckiego im dr. Mieczysława Orłowicza. Szlak został wytyczony w 1947 r.

Długość opisanej trasy – ok. 10 km (GOT: → 14 pkt.; ← 10 pkt.).