Międzylesie – Przełęcz Międzyleska (szlak żółty)

Na trasę tej wycieczki wyruszamy z dworca kolejowego w Międzylesiu. Po wyjściu z budynku, z przeciwległej strony placu przed dworcem, mamy piękny widok na miasto oraz Masyw Śnieżnika. Po prawej stronie tablica z mapą atrakcji Międzylesia. Stąd: [szlak żółty: centrum ¼ h, Sikornik ¾ h, Boboszów 2 h, Kamieńczyk (dawne przejście graniczne) 2 h]. Od stacji kolejowej kierujemy się żółtym szlakiem, który sprowadza w dół po wąskich schodkach.

Dalej idziemy ul. Pionierów, po chwili po prawej pole biwakowe. Za mostkiem ul. Wojska Polskiego, którą w lewo dalej do rynku (Plac Wolności). Stąd na południowy wschód, lekko pod górę ulicą Sobieskiego, obok Domków Tkaczy (za znakami żółtymi i czerwonymi) wychodzimy na rogatki miasta. Ze skraju łąki ładne widoki na Międzylesie i Góry Bystrzyckie. Po drugiej stronie piękna panorama Masywu Śnieżnika. Przy drodze po prawej kaplica domkowa św. Antoniego Padewskiego z XIX w. Wzniesienie, na którym stoimy to Owczarnia (497 m), zwane tak od stojącej tu kiedyś starej owczarni. Zachodnie zbocza Owczarni opadają stromo ku Smreczynie, zaś północne łagodnie schodzą w stronę Międzylesia. Idziemy dalej piękną aleją lipową lekko pod górę – dawniej była to główna droga łącząca Międzylesie z Boboszowem. Po chwili stajemy na wzgórzu Sikornik. Znaki czerwone skręcają w lewo – w stronę Masywu Śnieżnika, my prosto szlakiem żółtym.

Sikornik (550 m n.p.m.) – to rozległe wzniesienie, z którego rozciągają się wspaniałe widoki na Masyw Śnieżnika, Rów Górnej Nysy, Góry Bystrzyckie i Orlickie oraz położone w dole Międzylesie. Właśnie tędy wiódł stary kupiecki szlak z Moraw nad Bałtyk. Dawniej poniżej szczytu stała figura św. Jana Nepomucena z XIX wieku – pozostał jedynie postument. Na szczycie rozgałęzienie szlaków: [szlak czerwony: schronisko „Śnieżnik” 8 h, Międzylesie PKP 45 min.]. [GPS: 50°8’3.527″N, 16°40’39.845″E].

Z Sikornika schodzimy w dolinę Nysy Kłodzkiej do Boboszowa. Wchodzimy na asfaltową drogę, którą kierujemy się w lewo przez wieś. Po chwili przechodzimy przez most na Nysie Kłodzkiej, przed którym „odbija” w lewo droga do Pisar. Wkrótce po prawej przy drodze kościół św. Anny. Dalej, po lewej mijamy budynek byłej strażnicy Straży Granicznej (przed wojną pruski urząd celny, obecnie plebania). Zaraz po prawej lekko w dole stylowy zajazd „Byczy Róg” i dochodzimy do granicy państwa. Jesteśmy na Przełęczy Międzyleskiej.

PRZEŁĘCZ MIĘDZYLESKA (534 m n.p.m.) – stanowi granicę między Masywem Śnieżnika a Górami Bystrzyckimi (tym samym, oddziela Sudety Środkowe od Wschodnich). Dawno temu prowadziła tędy jedna z odnóg szlaku bursztynowego, stanowiąca ważną trasę handlową łączącą Czechy ze Śląskiem. Przejście graniczne w tym miejscu powstało w połowie XVIII w. – do grudnia 2007 r. funkcjonowało tu drogowe przejście graniczne z Republiką Czeską: Boboszów – Dolní Lipka. Obok na skraju łąki skromne miejsce odpoczynku dla turystów. Stąd: [szlak zielony: Niemojów 4 h, Kamieńczyk 2.30 h, Trójmorski Wierch 3.30 h, Przełęcz Jodłowska 2.30 h; szlak żółty (I-21, E3): Międzylesie 2 h, Sikornik 1.15 h]. [GPS: 50°5’48.963″N, 16°42’17.027″E]

Długość opisanej trasy – ok. 6,6 km (GOT: → 9 pkt.; ← 8 pkt.).